Het is maar hoe je het bekijkt
Iedere maand bespreken Angel Pinxten en Pieter Leeflang een foto van één van de leden. Heb je een foto die je wel eens aan dit tweetal zeer ervaren fotografen wilt voorleggen? Stuur deze foto dan op naar redactie@deventerfotokring.nl.
Iedere maand bespreken Angel Pinxten en Pieter Leeflang een foto van één van de leden. Heb je een foto die je wel eens aan dit tweetal zeer ervaren fotografen wilt voorleggen? Stuur deze foto dan op naar redactie@deventerfotokring.nl.
Aflevering 8, april 2023
Ben Impelmans heeft onderstaande foto ingestuurd voor aflevering 8.
Ben Impelmans heeft onderstaande foto ingestuurd voor aflevering 8.
Foto Ben Impelmans
Angel Pinxten
Deze zwart-wit foto heeft een bijzonder formaat, 16:9, dat geeft een aparte langwerpige uitsnede. Bij landschapsfotografie wordt dit vaak gebruikt. Bij documentaire of straat fotografie zie je dat zelden. De vraag is nu, werkt dit hier goed?
Ik denk dat de fotograaf de man en de fiets, die de belangrijkste elementen zijn, beide voldoende ruimte wilde geven. Dat is gelukt inderdaad, maar door dit formaat is er een flink stuk van de benen afgesneden. Dat werkt weer eigenaardig in dit beeld. Ik kijk nog eens naar de man, hij heeft een typische wat stijve houding, wat is er met hem aan de hand?
Hij is gekleed in een mooi kostuum, is er een plechtige gelegenheid misschien? Ik zie in de achtergrond ook heel veel fietsen aan de rand van een park, dus ja daar is iets te doen, ja maar wat? Een buiten optreden wellicht. Wat onbedoeld maar soort van anekdotisch, is die witte paal voor de buik van de toch wat oudere man. Had de fotograaf niet even kunnen wachten met afdrukken of zelf een stapje naar links of rechts kunnen zetten?
Kortom de foto roept veel vragen op. Wat is de relatie tussen de man en de fiets tegen de lantaarnpaal? Ik vind geen houvast. Het blijft een vreemd beeld.
De foto is omgezet in zwart-wit en krachtig doorgedrukt, er zit veel contrast in de foto.
Naar mijn smaak net wat te veel doorgedrukt. Dat maakt de foto wat gruizig, korrelig ook. Misschien kan de fotograaf zelf wel een toelichting geven bij dit beeld, want ik heb behoefte aan wat achtergrondinformatie. Waarom heeft de fotograaf deze foto genomen? Wat was zijn trigger om af te drukken? Wat is er met de man aan de hand?
Waarom heeft de fotograaf deze foto ingestuurd?
Pieter Leeflang
Ik wil beginnen – en dat is niet mijn gewoonte – met een opmerking over de technische kwaliteit van deze foto. Na het openen van dit bestand heb ik een tijdje met mijn ogen zitten knipperen en gecontroleerd of er misschien met mijn computer of beeldscherm iets aan de hand was. Maar dat bleek niet het geval. Duidelijk werd dat er geen enkel scherp puntje op het bestand viel te ontdekken en dat er ook heel veel ruis aanwezig was. Ook na langer naar het beeld gekeken te hebben kwam dit niet aangenaam over. Korrelige (een term uit de oude doos) foto’s kunnen zeker heel expressief zijn (b.v. Cas Oorthuis) en onscherpe foto’s kunnen een dromerige en/of mysterieuze sfeer oproepen. Maar in deze foto gebeurt dat – althans voor mij – geen van beiden.
Nu het beeld op zich.
Het eerste dat opvalt, is de mannenfiguur rechts. Lijkt uit steen gehouwen of met brons gegoten. Maar de moeilijk te onderscheiden verschillende structuur van kostuum, overhemd en vel doen vermoeden dat het om een levende persoon gaat. Dit vermoeden wordt nog versterkt door de bril. De persoon werpt een kritische blik op iets en door zijn houding (hij lijkt bijna voorover te vallen) heb ik het idee dat hij met rasse schreden op iets, dat hem niet bevalt, af gaat stappen. De witte paal vóór zijn buik en het zwarte paaltje dat uit zijn hoofd steekt zijn met een fotobewerkingsprogramma gemakkelijk te verwijderen.
Op de achtergrond een rij keurig geparkeerde fietsen met links daarvan een zogenaamde baboefiets. Niets mis mee. Maar dan die fiets links op de voorgrond met volle fietstas, verankerd aan een ouderwetse lantaarnpaal. Waarschijnlijk eigendom van iemand die gewend is om alles altijd anders te doen, of iemand die heel veel haast had.
Aan de beeldopbouw mankeert m.i. niets. Het beeld is evenwichtig opgebouwd waarbij er genoeg spanning aanwezig is door de losse, op de juiste plaats, neergezette beeldelementen.
Er is gekozen voor zwart/wit. Lijkt mij prima bij dit nogal merkwaardige beeld te passen. Kleur zou de aandacht afleiden van de beeldelementen waar het om gaat.
Al met al een foto waar ik wel wat vragen en vraagtekens bij heb, maar dat kan best de bedoeling van de fotograaf zijn.
Deze zwart-wit foto heeft een bijzonder formaat, 16:9, dat geeft een aparte langwerpige uitsnede. Bij landschapsfotografie wordt dit vaak gebruikt. Bij documentaire of straat fotografie zie je dat zelden. De vraag is nu, werkt dit hier goed?
Ik denk dat de fotograaf de man en de fiets, die de belangrijkste elementen zijn, beide voldoende ruimte wilde geven. Dat is gelukt inderdaad, maar door dit formaat is er een flink stuk van de benen afgesneden. Dat werkt weer eigenaardig in dit beeld. Ik kijk nog eens naar de man, hij heeft een typische wat stijve houding, wat is er met hem aan de hand?
Hij is gekleed in een mooi kostuum, is er een plechtige gelegenheid misschien? Ik zie in de achtergrond ook heel veel fietsen aan de rand van een park, dus ja daar is iets te doen, ja maar wat? Een buiten optreden wellicht. Wat onbedoeld maar soort van anekdotisch, is die witte paal voor de buik van de toch wat oudere man. Had de fotograaf niet even kunnen wachten met afdrukken of zelf een stapje naar links of rechts kunnen zetten?
Kortom de foto roept veel vragen op. Wat is de relatie tussen de man en de fiets tegen de lantaarnpaal? Ik vind geen houvast. Het blijft een vreemd beeld.
De foto is omgezet in zwart-wit en krachtig doorgedrukt, er zit veel contrast in de foto.
Naar mijn smaak net wat te veel doorgedrukt. Dat maakt de foto wat gruizig, korrelig ook. Misschien kan de fotograaf zelf wel een toelichting geven bij dit beeld, want ik heb behoefte aan wat achtergrondinformatie. Waarom heeft de fotograaf deze foto genomen? Wat was zijn trigger om af te drukken? Wat is er met de man aan de hand?
Waarom heeft de fotograaf deze foto ingestuurd?
Pieter Leeflang
Ik wil beginnen – en dat is niet mijn gewoonte – met een opmerking over de technische kwaliteit van deze foto. Na het openen van dit bestand heb ik een tijdje met mijn ogen zitten knipperen en gecontroleerd of er misschien met mijn computer of beeldscherm iets aan de hand was. Maar dat bleek niet het geval. Duidelijk werd dat er geen enkel scherp puntje op het bestand viel te ontdekken en dat er ook heel veel ruis aanwezig was. Ook na langer naar het beeld gekeken te hebben kwam dit niet aangenaam over. Korrelige (een term uit de oude doos) foto’s kunnen zeker heel expressief zijn (b.v. Cas Oorthuis) en onscherpe foto’s kunnen een dromerige en/of mysterieuze sfeer oproepen. Maar in deze foto gebeurt dat – althans voor mij – geen van beiden.
Nu het beeld op zich.
Het eerste dat opvalt, is de mannenfiguur rechts. Lijkt uit steen gehouwen of met brons gegoten. Maar de moeilijk te onderscheiden verschillende structuur van kostuum, overhemd en vel doen vermoeden dat het om een levende persoon gaat. Dit vermoeden wordt nog versterkt door de bril. De persoon werpt een kritische blik op iets en door zijn houding (hij lijkt bijna voorover te vallen) heb ik het idee dat hij met rasse schreden op iets, dat hem niet bevalt, af gaat stappen. De witte paal vóór zijn buik en het zwarte paaltje dat uit zijn hoofd steekt zijn met een fotobewerkingsprogramma gemakkelijk te verwijderen.
Op de achtergrond een rij keurig geparkeerde fietsen met links daarvan een zogenaamde baboefiets. Niets mis mee. Maar dan die fiets links op de voorgrond met volle fietstas, verankerd aan een ouderwetse lantaarnpaal. Waarschijnlijk eigendom van iemand die gewend is om alles altijd anders te doen, of iemand die heel veel haast had.
Aan de beeldopbouw mankeert m.i. niets. Het beeld is evenwichtig opgebouwd waarbij er genoeg spanning aanwezig is door de losse, op de juiste plaats, neergezette beeldelementen.
Er is gekozen voor zwart/wit. Lijkt mij prima bij dit nogal merkwaardige beeld te passen. Kleur zou de aandacht afleiden van de beeldelementen waar het om gaat.
Al met al een foto waar ik wel wat vragen en vraagtekens bij heb, maar dat kan best de bedoeling van de fotograaf zijn.