DEVENTER FOTO KRING
  • Home
  • Activiteiten
    • Exposities >
      • Exposities actueel
      • Exposities Archief
    • Clubavonden
    • Huiskamergroepen
    • Kettingfoto
    • Het is maar hoe je het bekijkt
    • DFK University
  • Foto's
    • Portfolio's
    • Clubavond foto's
    • Wedstrijd foto's
    • Leden Websites
    • Fotografie Websites
  • Voor leden (besloten)
    • Nieuwsbrieven
    • Downloads
    • HELP
  • Organisatie
    • Lid worden
    • Bestuur en commissies
    • ALV (besloten)
    • DFK Beveiliging Persoonsgegevens
  • Contact

Het is maar hoe je het bekijkt

Het is maar hoe je het bekijkt

Iedere maand bespreken Angel Pinxten en Pieter Leeflang een foto van één van de leden. Heb je een foto die je wel eens aan dit tweetal zeer ervaren fotografen wilt voorleggen? Stuur deze foto dan op naar redactie@deventerfotokring.nl.
Aflevering 5, januari 2023
Charlotte Koloc heeft onderstaande foto ingestuurd voor aflevering 5.
Picture
Foto Charlotte Koloc
We kijken naar een architectuurfoto. Op de eerste blik zie je dat het een groot openbaar gebouw is dat past in een stenige stadse omgeving. Opvallend is het langgerekte panoramaformaat, waarin dit gebouw precies past. Onderin zie je de parkeergarage, links een oud gebouw dat geïntegreerd is in de nieuwbouw. En dan zie ik rechts een foto met een koe en verder weg nog weer een foto met een koe. Die koe staat in een groene wei en wordt op de foto gezet.

Vroeger werden koeien geschetst om hun identiteit vast te leggen nu maken ze een foto. De koe moet er mooi op, want er staat nog iemand met een spiegel of reflectiescherm. Het is een gek contrast, dat gebouw en die grote foto op doek ernaast van koeien. Het is natuurlijk de buitenexpositie van Bredaphoto dit jaar. Ik liep daar ook rond en herken de foto.

Het gebouw is het Chassé theater, aan de achterkant het oude gebouw is de oude Chassé kazerne. Wat triggerde de fotograaf om dit gebouw zo vast te leggen, de golvende lijnen, het contrast van het gebouw met de foto van de koe? Er zit ook nog een jongen met een boodschappentas verder op, op een randje met de rug naar ons toe.

De fotograaf heeft het licht en de lucht niet mee, het licht is plat en een beetje grijzig. Het gebouw komt niet mooi fris uit de verf, het is een wat platte overzichtsfoto. Het is pure registratie, ik mis een bewuste keuze van de fotograaf. Wat voegt hij eraan toe? Misschien de volgende keer op zoek gaan
naar een interessant lijnenspel, een vervreemdend detail, bijzondere kleurcontrasten etc. Of wellicht een andere spannende uitsnede van het gebouw met die grote foto. Het is een prima startfoto, daarna begint de zoektocht van de fotograaf om er een eigen afbeelding van te maken.......

Angel Pinxten

Wat een boeiende foto met interessant lijnenspel en veel informatie.

Centraal staan de golvende daken van een modern staal-beton-glas gebouw. Links daarnaast een bakstenen gebouw uit vroegere tijden (althans wat stijl betreft); ramen, regenpijpen en raampjes allemaal netjes symmetrisch in het gelid. De dakkapelletjes doen daar ook aan mee, maar passen qua
stijl en materiaal bij het modernere gedeelten. Dit gedeelte wordt afgesloten door strakke balustrade en daaronder de parkeergarage met daarvoor een betonnen rijdek of dak. Lijkt misschien een saaie boel, maar zoals ik al begon: “Wat een boeiende foto”.

Dat komt door de diversiteit aan lijnen: gebogen, recht, horizontaal, verticaal, en schuin door de foto. De tegengestelde bouwstijlen werken hier ook aan mee en de subtiele kleuren zorgen ervoor dat het beeld rustig blijft.

Opvallend is de persoon die we op de rug zien tegen de balustrade aangeleund of misschien erop zit. Die brengt het geheel binnen vatbare maatstaven. Wat doet hij (ik denk geen zij) daar en wat zit er in de gele tas? Juist dit kleine stukje roept vragen en verwondering op en brengt leven in de foto.

Verder naar rechts een groot vierkant billboard. We zien een koe, enkele personen daar omheen, één persoon met een reflectiescherm en één op afstand met fotoapparatuur bekroond met een 800 mm teleobjectief. Veilige afstand tot de koe. Ik dacht eerst aan een Milka reclame waar twee rondborstige
dames poseren bij een ronduierige koe, maar bij nadere bestudering bleek dat niet te kloppen. Het zou trouwens best wel eens een stier kunnen zijn.
Tot slot rechtsonder staat dat koe(stier)beest ons recht in de ogen te kijken.

Het zou zo maar eens kunnen zijn dat deze laatste attributen verwijzen naar een agrarische tentoonstelling, die in de gebouwen en daarbuiten gehouden wordt.
Maar belangrijk is dat eigenlijk niet. Het rechter gedeelte van de foto verstoort op jammerlijke wijze de zo uitgekiende rest van de foto.
De maker wil ons twee dingen in één beeld laten zien en is daarin geslaagd, alleen heeft het de foto verpest. Te veel en te verschillende informatie voor één beeld.
En misschien heb ik het wel helemaal mis.

Pieter Leeflang
Foto
Foto
Foto
  • Home
  • Activiteiten
    • Exposities >
      • Exposities actueel
      • Exposities Archief
    • Clubavonden
    • Huiskamergroepen
    • Kettingfoto
    • Het is maar hoe je het bekijkt
    • DFK University
  • Foto's
    • Portfolio's
    • Clubavond foto's
    • Wedstrijd foto's
    • Leden Websites
    • Fotografie Websites
  • Voor leden (besloten)
    • Nieuwsbrieven
    • Downloads
    • HELP
  • Organisatie
    • Lid worden
    • Bestuur en commissies
    • ALV (besloten)
    • DFK Beveiliging Persoonsgegevens
  • Contact