Het is maar hoe je het bekijkt
Iedere maand bespreken Angel Pinxten en Pieter Leeflang een foto van één van de leden. Heb je een foto die je wel eens aan dit tweetal zeer ervaren fotografen wilt voorleggen? Stuur deze foto dan op naar redactie@deventerfotokring.nl.
Iedere maand bespreken Angel Pinxten en Pieter Leeflang een foto van één van de leden. Heb je een foto die je wel eens aan dit tweetal zeer ervaren fotografen wilt voorleggen? Stuur deze foto dan op naar redactie@deventerfotokring.nl.
Aflevering 4, december 2022
Jaap Kloek heeft onderstaande foto ingestuurd voor aflevering 4.
Jaap Kloek heeft onderstaande foto ingestuurd voor aflevering 4.
Foto Jaap Kloek
Je kijkt naar de foto en denkt waarom heeft de fotograaf deze foto gemaakt? En ja na even kijken heb je het door. De schilder daar bij de muur is zelf geschilderd. Je ziet twee voorbijgangers, de vrouw kijkt ook naar de muurschildering, de man met zijn fiets misschien ook wel.
Er is veel te zien op de foto. Misschien wel een museum met schilderijen op rood behang op de achtergrond, Daarvoor de bruine poort met graffiti. Als je daar goed naar kijkt zie je een stad doorsneden door een rivier. Er liggen veel bruggen over die rivier. Ook de schilderingen boven de schilder geven informatie/sfeerimpressies over wellicht dezelfde stad. Ik probeer te raden in welk land we zijn en bekijk de letters op de rug van de schilder. Het lijkt Frans. Ja ik zie nu, nu ik beter kijk achter de poort, de entree van een museum met naast de deur de openingstijden. Deze muurschildering is een kunstwerk, een echte “mural” fotorealistisch geschilderd. Rechts zie je nog een etalage met een kantoorsetting en een vaag persoon.
Deze foto is een fraai kijkplaatje. Je blijft kijken. En ja dat licht speelt er ook fraai overheen. Ik had zelf graag de gezichtsuitdrukking van de voorbijgangers gezien. Zijn ze ook verrast?
Angel Pinxten
Vraag: ”Wat zie(n) ik?”
Antwoord: “Heel veel!”
Lekker begin. Maar dat is het eerste wat mij opvalt.
En verder, iets wat mij meestal niet zo erg interesseert: “Waar is dit?”
Moge het duidelijk zijn dat ik meerdere keren deze foto aandachtig bekeken heb, alvorens ik mij aan enig commentaar waagde.
De foto bestaat uit drie delen.
1) Linker gedeelte: een bruine muur met een prent van een stad waar een rivier met vele bruggen doorheen loopt en duidelijk Arabisch schrift. En achter die muur aan de linkerzijde een ingang of venster met een Dorische zuil en rechts daarvan een inkijk naar een museumzaal. Wat ik daar zie doet mij denken aan het Louvre of het British Museum. Nou, en daar ga ik dus de mist al in.
2) Rechter gedeelte: het kozijn heeft wel een likje verf nodig. Achter het raam vermoed ik een kantoorruimte; stoel, bureau met nietmachine en perforator, daarachter nog wat kastwerk en linksvoor een kast met ordners of andere mappen erin. In het midden staat een persoon. Staat hij daar of is het deel van de weerspiegeling? De rest van de weerspiegeling laat een straat zien, begrensd door een muur en daar achter een gebouw aan de overkant met veel ramen.
3) Het middengedeelte: een lopende dame met witte tas over haar schouder. Een lopende man met zijn fiets aan de hand. Dat zadel van de fiets staat wel erg hoog wat doet vermoeden dat het een lange man is. Maar ga je zijn lengte met die van de nog niet genoemde schilder vergelijken, (rekening houden met hun onderlinge afstand tot de fotograaf) dan lijkt hij weer een normale lengte te hebben en is de dame kort van gestalte. Maar goed, ze lopen daar met z’n tweeën, al of niet bij elkaar horend. En dan onze schilder. Wat staat er op zijn rug? Bedrijfsembleem of reclame voor verffabrikant? Maar ja, is hij met verf bezig of met witkalk? Krijgt de muur een opknapbeurt, worden er opgezette teksten of afbeeldingen verwijderd? In elk geval heeft hij drie bussen verf bij zich en misschien een nog grotere vierde die achter de lopende figuren te zien is. Duidelijk is wel dat gebouw en stoep enig onderhoud kunnen gebruiken.
Boven de schilder een collage van minstens 9 afbeeldingen. Rechts midden toont ons de Golf van Oman en Straat Hormuz. (Nog een dagje varen en we zitten midden het WK-voetbalgeweld).
Dit is even genoeg, hoewel er nog meer te zien is. Wat wil ik met dit alles zeggen?
In deze foto zitten heel veel verhalen en heel veel vragen. Een mooie foto om een serie van deze stad of van deze straat mee te beginnen. En een stuk tekst hierbij zou het geheel zeker geen kwaad doen.
Eén opmerking wat betreft het beeld. Als de foto één stap van de lopende figuren eerder gemaakt zou zijn (dus deze figuren iets meer naar rechts en dus losser van de schilder), zou deze foto meer in balans zijn geweest. Het is nu m.i. wel erg propwerk in het midden van de foto geworden.
Tot slot: duizend excuses voor dit lange verhaal. Maar ja, daar vraagt deze foto om.
Pieter Leeflang
Er is veel te zien op de foto. Misschien wel een museum met schilderijen op rood behang op de achtergrond, Daarvoor de bruine poort met graffiti. Als je daar goed naar kijkt zie je een stad doorsneden door een rivier. Er liggen veel bruggen over die rivier. Ook de schilderingen boven de schilder geven informatie/sfeerimpressies over wellicht dezelfde stad. Ik probeer te raden in welk land we zijn en bekijk de letters op de rug van de schilder. Het lijkt Frans. Ja ik zie nu, nu ik beter kijk achter de poort, de entree van een museum met naast de deur de openingstijden. Deze muurschildering is een kunstwerk, een echte “mural” fotorealistisch geschilderd. Rechts zie je nog een etalage met een kantoorsetting en een vaag persoon.
Deze foto is een fraai kijkplaatje. Je blijft kijken. En ja dat licht speelt er ook fraai overheen. Ik had zelf graag de gezichtsuitdrukking van de voorbijgangers gezien. Zijn ze ook verrast?
Angel Pinxten
Vraag: ”Wat zie(n) ik?”
Antwoord: “Heel veel!”
Lekker begin. Maar dat is het eerste wat mij opvalt.
En verder, iets wat mij meestal niet zo erg interesseert: “Waar is dit?”
Moge het duidelijk zijn dat ik meerdere keren deze foto aandachtig bekeken heb, alvorens ik mij aan enig commentaar waagde.
De foto bestaat uit drie delen.
1) Linker gedeelte: een bruine muur met een prent van een stad waar een rivier met vele bruggen doorheen loopt en duidelijk Arabisch schrift. En achter die muur aan de linkerzijde een ingang of venster met een Dorische zuil en rechts daarvan een inkijk naar een museumzaal. Wat ik daar zie doet mij denken aan het Louvre of het British Museum. Nou, en daar ga ik dus de mist al in.
2) Rechter gedeelte: het kozijn heeft wel een likje verf nodig. Achter het raam vermoed ik een kantoorruimte; stoel, bureau met nietmachine en perforator, daarachter nog wat kastwerk en linksvoor een kast met ordners of andere mappen erin. In het midden staat een persoon. Staat hij daar of is het deel van de weerspiegeling? De rest van de weerspiegeling laat een straat zien, begrensd door een muur en daar achter een gebouw aan de overkant met veel ramen.
3) Het middengedeelte: een lopende dame met witte tas over haar schouder. Een lopende man met zijn fiets aan de hand. Dat zadel van de fiets staat wel erg hoog wat doet vermoeden dat het een lange man is. Maar ga je zijn lengte met die van de nog niet genoemde schilder vergelijken, (rekening houden met hun onderlinge afstand tot de fotograaf) dan lijkt hij weer een normale lengte te hebben en is de dame kort van gestalte. Maar goed, ze lopen daar met z’n tweeën, al of niet bij elkaar horend. En dan onze schilder. Wat staat er op zijn rug? Bedrijfsembleem of reclame voor verffabrikant? Maar ja, is hij met verf bezig of met witkalk? Krijgt de muur een opknapbeurt, worden er opgezette teksten of afbeeldingen verwijderd? In elk geval heeft hij drie bussen verf bij zich en misschien een nog grotere vierde die achter de lopende figuren te zien is. Duidelijk is wel dat gebouw en stoep enig onderhoud kunnen gebruiken.
Boven de schilder een collage van minstens 9 afbeeldingen. Rechts midden toont ons de Golf van Oman en Straat Hormuz. (Nog een dagje varen en we zitten midden het WK-voetbalgeweld).
Dit is even genoeg, hoewel er nog meer te zien is. Wat wil ik met dit alles zeggen?
In deze foto zitten heel veel verhalen en heel veel vragen. Een mooie foto om een serie van deze stad of van deze straat mee te beginnen. En een stuk tekst hierbij zou het geheel zeker geen kwaad doen.
Eén opmerking wat betreft het beeld. Als de foto één stap van de lopende figuren eerder gemaakt zou zijn (dus deze figuren iets meer naar rechts en dus losser van de schilder), zou deze foto meer in balans zijn geweest. Het is nu m.i. wel erg propwerk in het midden van de foto geworden.
Tot slot: duizend excuses voor dit lange verhaal. Maar ja, daar vraagt deze foto om.
Pieter Leeflang