Het is maar hoe je het bekijkt
Iedere maand bespreken Angel Pinxten en Pieter Leeflang een foto van één van de leden. Heb je een foto die je wel eens aan dit tweetal zeer ervaren fotografen wilt voorleggen? Stuur deze foto dan op naar redactie@deventerfotokring.nl.
Iedere maand bespreken Angel Pinxten en Pieter Leeflang een foto van één van de leden. Heb je een foto die je wel eens aan dit tweetal zeer ervaren fotografen wilt voorleggen? Stuur deze foto dan op naar redactie@deventerfotokring.nl.
Aflevering 16, januari 2024
Rob Tempelman heeft onderstaande foto ingestuurd voor aflevering 16.
Rob Tempelman heeft onderstaande foto ingestuurd voor aflevering 16.
Foto Rob Tempelman
Angel Pinxten
Deze foto hoort bij de categorie ‘minimalistische fotografie‘.
Eerst vielen de kleuren op, dat okergeel van de gevel contrasteert mooi met dat azuurblauwe bankje en dan die witte omlijsting van de witte voordeur. Het knalt er lekker uit.
Er staan geen mensen op, maar er wonen wel mensen gezien de twee bloembakken.
Het bankje past precies tussen de voordeur en de regenpijp. Hier is goed over nagedacht Er is geen voortuin, alles is beklinkerd . Het is vast een net opgeleverde nieuwbouwwijk. Het ziet er ook nieuw uit, geen onkruidje nog te bekennen tussen de klinkers. Het nummerbord is ook in stijl 1 2 3 en het obligatoire deurmatje ligt er ook al. De lamp en de deurbel met camera, het is een beeld van nu.
Als je naar de foto kijkt vraag je je wel af: is er genoeg te zien op de foto om hem interessant te blijven vinden? Ik vind de foto illustratief en statisch, er gebeurt helemaal niks. Dat schept rust voor de beschouwer. Je hoopt dat er iets gaat gebeuren, de voordeur gaat open en wie staat daar???? Of er ligt een raar voorwerp op de stoep, wat doet dat daar? Ja ik wacht ergens op, voor mij is deze foto toch te simpel om mijn aandacht langer vast te houden. Mijn spanningsboog is best kort, dat moet ik ruiterlijk bekennen.
Pieter Leeflang
Waar ik in eerste instantie aan dacht en aan blijf denken bij het zien van deze foto:
Kunstbeweging “De Stijl”
Kenmerken:
Harmonie en evenwicht
Geometrie
Primaire kleuren (rood, geel, blauw)
De “niet-kleuren” (zwart, wit, grijs)
Horizontale en verticale lijnen.
De bekendste namen: Mondriaan, van Doesburg, van der Leck en Rietveld.
En via Rietveld komen we rechtstreeks bij Bauhaus terecht en daar vandaan bij Ikea.
De maker van deze foto zou zo in dit rijtje geplaatst kunnen worden.
Zij/hij moet zeker bekend zijn met De Stijl en met het werk van de kunstenaars.
Ik vraag mij af of de maker dit huis toevallig tegenkwam, bekend was met het bestaan ervan of het op ingenieuze wijze in elkaar geshopt heeft. Hoe het ook zij, dat doet niets af aan de bijna volmaakte “Stijl” uitstraling van deze foto.
Zelfs het simpele huisnummer “123” past naar mijn gevoel helemaal in dit beeld.
Graag zou ik op de bel willen drukken en als er opengedaan zou worden, willen vragen of ik binnen zou mogen komen.
Wat voor mensen wonen daar en hoe ziet het ervan binnenuit? Misschien verschijnt Mondriaan, gearmd met Rietveld, wel in de deuropening.
In elk geval sla ik deze foto op en zet hem af en toe op mijn beeldscherm om verder te mijmeren over De Stijl en haar leden.
Met Photoshop heb ik de potten met lavendel (?) verwijderd om er nog meer De Stijl van te maken en ontdekte dat dit de foto beslist niet verbeterde. Die plantjes geven er een stukje leven aan evenals de beginnende paardenbloem (?) aan de voet van de regenpijp en het scheefliggende deurmatje.
Wat een heerlijk beeld!
Deze foto hoort bij de categorie ‘minimalistische fotografie‘.
Eerst vielen de kleuren op, dat okergeel van de gevel contrasteert mooi met dat azuurblauwe bankje en dan die witte omlijsting van de witte voordeur. Het knalt er lekker uit.
Er staan geen mensen op, maar er wonen wel mensen gezien de twee bloembakken.
Het bankje past precies tussen de voordeur en de regenpijp. Hier is goed over nagedacht Er is geen voortuin, alles is beklinkerd . Het is vast een net opgeleverde nieuwbouwwijk. Het ziet er ook nieuw uit, geen onkruidje nog te bekennen tussen de klinkers. Het nummerbord is ook in stijl 1 2 3 en het obligatoire deurmatje ligt er ook al. De lamp en de deurbel met camera, het is een beeld van nu.
Als je naar de foto kijkt vraag je je wel af: is er genoeg te zien op de foto om hem interessant te blijven vinden? Ik vind de foto illustratief en statisch, er gebeurt helemaal niks. Dat schept rust voor de beschouwer. Je hoopt dat er iets gaat gebeuren, de voordeur gaat open en wie staat daar???? Of er ligt een raar voorwerp op de stoep, wat doet dat daar? Ja ik wacht ergens op, voor mij is deze foto toch te simpel om mijn aandacht langer vast te houden. Mijn spanningsboog is best kort, dat moet ik ruiterlijk bekennen.
Pieter Leeflang
Waar ik in eerste instantie aan dacht en aan blijf denken bij het zien van deze foto:
Kunstbeweging “De Stijl”
Kenmerken:
Harmonie en evenwicht
Geometrie
Primaire kleuren (rood, geel, blauw)
De “niet-kleuren” (zwart, wit, grijs)
Horizontale en verticale lijnen.
De bekendste namen: Mondriaan, van Doesburg, van der Leck en Rietveld.
En via Rietveld komen we rechtstreeks bij Bauhaus terecht en daar vandaan bij Ikea.
De maker van deze foto zou zo in dit rijtje geplaatst kunnen worden.
Zij/hij moet zeker bekend zijn met De Stijl en met het werk van de kunstenaars.
Ik vraag mij af of de maker dit huis toevallig tegenkwam, bekend was met het bestaan ervan of het op ingenieuze wijze in elkaar geshopt heeft. Hoe het ook zij, dat doet niets af aan de bijna volmaakte “Stijl” uitstraling van deze foto.
Zelfs het simpele huisnummer “123” past naar mijn gevoel helemaal in dit beeld.
Graag zou ik op de bel willen drukken en als er opengedaan zou worden, willen vragen of ik binnen zou mogen komen.
Wat voor mensen wonen daar en hoe ziet het ervan binnenuit? Misschien verschijnt Mondriaan, gearmd met Rietveld, wel in de deuropening.
In elk geval sla ik deze foto op en zet hem af en toe op mijn beeldscherm om verder te mijmeren over De Stijl en haar leden.
Met Photoshop heb ik de potten met lavendel (?) verwijderd om er nog meer De Stijl van te maken en ontdekte dat dit de foto beslist niet verbeterde. Die plantjes geven er een stukje leven aan evenals de beginnende paardenbloem (?) aan de voet van de regenpijp en het scheefliggende deurmatje.
Wat een heerlijk beeld!