Je persoonlijke coach
Wie piano wil leren spelen neemt individueel les. Waarom doe je dat als fotograaf niet? Voor een vergelijkbaar tarief als een pianoleraar hanteer en kijk ik met jou naar je werk. Hoe creatief ben je geweest? Hoe helder communiceren je foto’s? Valt er technisch misschien nog wat bij te schaven? We kijken hoe we je foto’s door middel van je sterke punten nog beter tot bloei kunnen laten komen en je zwakke punten kunnen tackelen. Ben je met een project bezig? Ik denk met je mee.
Iedere coaching begint bij mij thuis in Utrecht met een bezoek van een uur. Daarna hebben we of live in Utrecht of via de computer ontmoetingen van een half uur of een uur. Prijs per half uur: € 27,50. Hoe snel we achter elkaar afspreken en hoe vaak we dat doen, bepaal jij.
Mentoraat
Ik ben ruim 25 jaar mentor bij fotoclubs en andere fotografengezelschappen. Vanaf dit najaar geef ik ze ook vanuit huis. Is er bij je club geen mentoraat, of voel je een klik met mij, dan ben je hier welkom. Doel van het mentoraat is je artistieke ontwikkeling een boost te geven en je visie op fotografie op een hoger niveau te brengen. Je krijgt persoonlijke opdrachten die je nieuwe vaardigheden opleveren en je inzichten verrijken.
Je komt in een groep van maximaal 10 personen. Dinsdagavond 5 oktober, 2 november, 14 december, 18 januari en 22 februari a.s. Komen de data je niet uit? Laat het even weten. Prijs: € 250,--. Inclusief koffie, thee en koekjes.
Cursus compositie 2.0
We zijn gewend een compositie te zien als een manier om je foto’s mooi te maken. Je kunt het ook inzetten om je foto’s helder te krijgen. In deze cursus werken we vanuit beide inzichten waarmee je denken over compositie wordt verbreed en op zijn kop gezet. Je gaat beter begrijpen hoe foto’s overkomen, nieuwe mogelijkheden zien om je eigen foto’s zeggingskracht te geven en je leert compositiekeuzes te maken die precies bij je doelen passen. In deze cursus krijg je uitleg, ga je met de nieuwe inzichten aan de gang en worden je foto’s geanalyseerd.
Wil je een voorproefje? Voor het blad Professionele Fotografie schrijf ik een artikelenreeks over compositie voor gevorderden.
Ik werk ook hier met groepen van maximaal 10 personen. Zaterdag 2 oktober, 30 oktober, 27 november 18 december en 15 januari a.s. De cursussen vinden overdag plaats om vanuit mijn cursusruimte hartje Utrecht te kunnen oefenen. Komen de data je niet uit? Laat het even weten. Prijs: € 375,-- koffie, thee en koekjes meegeteld.
Cursus vrij werk
Iedere fotograaf heeft een andere motivatie. De een wil de wereld laten zien, de ander wil die veranderen. Het kan heel goed dat je niet zulke concrete doelen hebt. Voor jou is een camera wat een muziekinstrument voor een muzikant is. Je fotografeert om je te uiten, jezelf te ontwikkelen. Je wilt foto’s maken die raken omdat ze laten voelen wat jou persoonlijk beweegt. Wil je dit, dan is deze cursus iets voor jou. Doel is je artistieke grenzen te verleggen en je fotografie zo goed mogelijk bij je te laten passen. Zelfreflectie, persoonseigen ideeën bedenken en fotografisch pionieren spelen hierbij een grote rol. Je krijgt uitleg over zaken als creativiteit, originaliteit, authenticiteit, identiteit en conceptueel denken. Je werkt aan en wordt begeleid bij een hoogstpersoonlijk project.
Ook hier groepen van maximaal 10 personen. Donderdagavond 7 oktober, 4 november, 16 december, 20 januari en 24 februari a.s.. Komen de data je niet uit? Laat het even weten. Prijs: € 375,-- koffie, thee en koekjes er natuurlijk bij.
Heb je interesse?
Mail dan naar: pieter.vanleeuwen@zonnet.nl, of benader mij via mijn website: pietervanleeuwenfotografie.nl.
Iedere coaching begint bij mij thuis in Utrecht met een bezoek van een uur. Daarna hebben we of live in Utrecht of via de computer ontmoetingen van een half uur of een uur. Prijs per half uur: € 27,50. Hoe snel we achter elkaar afspreken en hoe vaak we dat doen, bepaal jij.
Mentoraat
Ik ben ruim 25 jaar mentor bij fotoclubs en andere fotografengezelschappen. Vanaf dit najaar geef ik ze ook vanuit huis. Is er bij je club geen mentoraat, of voel je een klik met mij, dan ben je hier welkom. Doel van het mentoraat is je artistieke ontwikkeling een boost te geven en je visie op fotografie op een hoger niveau te brengen. Je krijgt persoonlijke opdrachten die je nieuwe vaardigheden opleveren en je inzichten verrijken.
Je komt in een groep van maximaal 10 personen. Dinsdagavond 5 oktober, 2 november, 14 december, 18 januari en 22 februari a.s. Komen de data je niet uit? Laat het even weten. Prijs: € 250,--. Inclusief koffie, thee en koekjes.
Cursus compositie 2.0
We zijn gewend een compositie te zien als een manier om je foto’s mooi te maken. Je kunt het ook inzetten om je foto’s helder te krijgen. In deze cursus werken we vanuit beide inzichten waarmee je denken over compositie wordt verbreed en op zijn kop gezet. Je gaat beter begrijpen hoe foto’s overkomen, nieuwe mogelijkheden zien om je eigen foto’s zeggingskracht te geven en je leert compositiekeuzes te maken die precies bij je doelen passen. In deze cursus krijg je uitleg, ga je met de nieuwe inzichten aan de gang en worden je foto’s geanalyseerd.
Wil je een voorproefje? Voor het blad Professionele Fotografie schrijf ik een artikelenreeks over compositie voor gevorderden.
Ik werk ook hier met groepen van maximaal 10 personen. Zaterdag 2 oktober, 30 oktober, 27 november 18 december en 15 januari a.s. De cursussen vinden overdag plaats om vanuit mijn cursusruimte hartje Utrecht te kunnen oefenen. Komen de data je niet uit? Laat het even weten. Prijs: € 375,-- koffie, thee en koekjes meegeteld.
Cursus vrij werk
Iedere fotograaf heeft een andere motivatie. De een wil de wereld laten zien, de ander wil die veranderen. Het kan heel goed dat je niet zulke concrete doelen hebt. Voor jou is een camera wat een muziekinstrument voor een muzikant is. Je fotografeert om je te uiten, jezelf te ontwikkelen. Je wilt foto’s maken die raken omdat ze laten voelen wat jou persoonlijk beweegt. Wil je dit, dan is deze cursus iets voor jou. Doel is je artistieke grenzen te verleggen en je fotografie zo goed mogelijk bij je te laten passen. Zelfreflectie, persoonseigen ideeën bedenken en fotografisch pionieren spelen hierbij een grote rol. Je krijgt uitleg over zaken als creativiteit, originaliteit, authenticiteit, identiteit en conceptueel denken. Je werkt aan en wordt begeleid bij een hoogstpersoonlijk project.
Ook hier groepen van maximaal 10 personen. Donderdagavond 7 oktober, 4 november, 16 december, 20 januari en 24 februari a.s.. Komen de data je niet uit? Laat het even weten. Prijs: € 375,-- koffie, thee en koekjes er natuurlijk bij.
Heb je interesse?
Mail dan naar: pieter.vanleeuwen@zonnet.nl, of benader mij via mijn website: pietervanleeuwenfotografie.nl.
Nieuw fotobespreek programma
Maak account aan op https://www.dfkfotobespreken.nl/registreren/ en plaats er je eigen foto's en krijg hierdoor reactie van andere leden op je geplaatste foto’s. Je kunt onbeperkt je foto's plaatsen met een maximum van 5 Mb en 4000 pixels x 4000 pixels.
Ook kun je kijken op andere huiskamergroepen wat die zoal plaatsen.
Zo maak je een virtuele kopie van je foto in Lightroom

Zoom Academy 24 augustus 2020, 09:05
Soms ben je zo ver met je bewerking en denk je klaar te zijn ... maar ergens in je achterhoofd knaagt er nog een gedachte dat een extra toevoeging het geheel nóg wel toffer kan maken. Maar je bent al tevreden. Wel doorgaan? Of toch niet? Advies? Ga door op een Virtuele kopie.
Een virtuele kopie is een momentopname die je vast wilt leggen. Je hebt net alle schuiven naar je zin staan, je hebt geretoucheerd en gecorrigeerd. Eigenlijk ben je best wel tevreden. Maar heel graag wil je van diezelfde foto nog een andere versie maken. Eentje in zwart-wit bijvoorbeeld. Of eentje waarin je de kleuren nog nét ietsje extra aanzet.
De werkwijze is eenvoudig.
Een bewerkte foto van Meike.
Virtuele kopie maken
Als je in de Ontwikkelmodule werkt aan de bewerkingen van je foto, zie je onderin je scherm de Filmstrip. Hier zie met een lichte markering met welke foto je bezig bent. In ons geval is dat de meest linkse foto in de strip. Zie je de Filmstrip niet, druk dan op F6 op je toetsenbord. Hiermee zet je de strip aan en uit.
Nu we tevreden zijn over de foto, willen we toch graag een extra versie van deze foto maken. We willen namelijk graag kijken hoe deze uitkomt als we hem omzetten naar zwart-wit.
Hiervoor willen we niet werken in het zojuist bewerkte origineel. We maken dus een virtuele kopie aan. Dat gaat als volgt: klik in de filmstrip met je rechtermuisknop op de afbeelding. Kies in het menu dat zich nu opent voor Virtuele kopie maken. Je kunt dit eventueel ook doen via het menu Foto boven in je scherm, waar je in het menu kiest voor Virtuele kopie maken.
Het maken van een virtuele kopie gaat via het rechtermuisknopmenu.
Herkennen
Onder in je scherm, in de Filmstrip, zie je nu een kopie van je foto verschijnen. Deze kopie krijgt ook de benaming kopie in de bestandsnaam. De kopie is meteen geselecteerd. Kijk je in de Bibliotheek-module in de rasterweergave, dan is de Virtuele kopie herkenbaar aan een ezelsoor.
De virtuele kopie is een exacte kopie van de foto die je gekopieerd hebt, en heeft ook alle bewerkingen die je op dat beeld had gedaan in zich. Vanaf hier heb je een startpunt om met de virtuele kopie aan de slag te gaan als tweede versie van je foto. Wij kunnen nu dus aan de slag met het omzetten van de virtuele kopie naar zwart-wit.

Geen extra schijfruimte
Het maken van virtuele kopieën kan tot in het oneindige. Zo kun je van één originele foto dus meerdere versies maken. En het mooie hiervan is dat deze geen grote hoeveelheden extra ruimte innemen op je harde schijf of van je cloud-opslag. De foto's worden namelijk niet écht gekopieerd, alleen de nieuwe bewerkingen worden opgeslagen. Erg handig dus!
Het maken van virtuele kopieën kan tot in het oneindige. Zo kun je van één originele foto dus meerdere versies maken. En het mooie hiervan is dat deze geen grote hoeveelheden extra ruimte innemen op je harde schijf of van je cloud-opslag. De foto's worden namelijk niet écht gekopieerd, alleen de nieuwe bewerkingen worden opgeslagen. Erg handig dus!
Het fotograferen van water met een lange sluitertijd zorgt vaak voor een rustige foto. Maar wat heb je hiervoor nodig en waar let je op bij het maken van de foto? Bekijk de video van Bas Meelker en leer meer over het fotograferen van water met lange sluitertijden.
CameraNU.nl/water
Zo fotografeer je water met grijsfilters
Meer informatie
Bas Meelker vertelt hoe je dit het best kan doen...
CameraNU.nl/water
Zo fotografeer je water met grijsfilters
Meer informatie
Bas Meelker vertelt hoe je dit het best kan doen...
Lees alles over Fotografie en ontdek inspirerende portfolio's! 📸 Profiteer nu van onze superaanbieding! 70% korting:
1 jaar (8 nummers) Pf Fotografie Magazine voor slechts €29,99! ⏰ ...
Klik hieronder op de link en profiteer nu!
👇
Meer weergeven.
1 jaar (8 nummers) Pf Fotografie Magazine voor slechts €29,99! ⏰ ...
Klik hieronder op de link en profiteer nu!
👇
Meer weergeven.
CameraNU.nl
Documentairefotograaf Pie Aerts is zeven maanden per jaar op reis en vertelt je hoe hij zijn data veilig opslaat.
In dit blog legt Pie Aerts uit hoe hij zijn beelden veilig opslaat!
CameraNU.nl/blog
Zo sla je al je foto's en video's veilig op!
Dataopslag is belangrijk voor fotografen, maar…
Meer informatie
Dataopslag is belangrijk voor fotografen, maar het kan een fikse investering zijn.
In dit blog legt Pie Aerts uit hoe hij zijn beelden veilig opslaat!
CameraNU.nl/blog
Zo sla je al je foto's en video's veilig op!
Dataopslag is belangrijk voor fotografen, maar…
Meer informatie
Dataopslag is belangrijk voor fotografen, maar het kan een fikse investering zijn.

Fotobond Nederlands Centrum Vrijetijdsfotografie

Fotograferen in RAW: 5 redenen om er meteen mee te beginnen Jasper van Bladel
Fotograferen in RAW is voor veel fotografen een vanzelfsprekendheid. Toch zijn er... ook anderen die liever in JPEG schieten. Hier zijn vijf redenen om toch voor die RAW's te kiezen.
De ultieme controle.
Fotograferen in RAW zorgt ervoor dat je de ultieme controle houdt over je eigen beeld. Het kost wat meer tijd en moeite, maar vanuit de ruwe beeldinformatie kun je zelf veel beter controleren hoe het eindresultaat er daadwerkelijk uit komt te zien. Een zelfgemaakte taart smaakt meestal ook een stuk beter dan een kant-en-klaar fabrieksproduct, toch? Die controle zorgt er ook voor dat je sommige foutjes die je tijdens het fotograferen maakt eenvoudig én zonder schade kunt corrigeren.
Lees meer: https://bit.ly/2ABvpoJ
Meer weergeven
|
Een magische sfeer ...
Altijd de juiste foto maken op ieder moment?
Weten welke instelling je nodig hebt, vanuit je zelf? Dan is dit voor jou!
In oktober hebben wij ons nieuwe boek "Eerste Hulp bij Fotograferen" gelanceerd waarin wij je
stap voor stap leren hoe jij dit ook kunt bereiken.
Dat is......
✓ Nooit meer onzeker zijn over de instellingen
✓ Nooit meer de automatische stand gebruiken
✓ Je camera echt begrijpen
✓ Meer fotografie plezier
OVER HET BOEK
In veel fotografie boeken wordt de basis uitgelegd, maar loop je vast zodra iets niet lukt.
In ons nieuwe boek leggen wij voor meer dan 40 veel gefotografeerde onderwerpen uit wat
de beste instellingen zijn, tegen welke problemen je kunt aanlopen, wat de oorzaak hiervan
is en hoe je het kunt oplossen.
Door deze slimme beredeneringen leer je echt wat je fout doet en kan jij in iedere situatie één
of meerdere goede foto’s maken.
Meer weergeven
In oktober hebben wij ons nieuwe boek "Eerste Hulp bij Fotograferen" gelanceerd waarin wij je
stap voor stap leren hoe jij dit ook kunt bereiken.
Dat is......
✓ Nooit meer onzeker zijn over de instellingen
✓ Nooit meer de automatische stand gebruiken
✓ Je camera echt begrijpen
✓ Meer fotografie plezier
OVER HET BOEK
In veel fotografie boeken wordt de basis uitgelegd, maar loop je vast zodra iets niet lukt.
In ons nieuwe boek leggen wij voor meer dan 40 veel gefotografeerde onderwerpen uit wat
de beste instellingen zijn, tegen welke problemen je kunt aanlopen, wat de oorzaak hiervan
is en hoe je het kunt oplossen.
Door deze slimme beredeneringen leer je echt wat je fout doet en kan jij in iedere situatie één
of meerdere goede foto’s maken.
Meer weergeven
Abstracte contrasten
De digitale fotokunstwerken van Joris Graaf zijn zo abstract, dat je de objecten die hij fotografeert niet kunt herkennen. En dat hoeft ook niet van hem. Graaf ziet zijn werken als een plek waar je naartoe gaat na van een goeie fles wijn en intense muziek te hebben genoten. “Het zou mooi zijn als de kijker even de weg kwijt raakt.”
door Redactie
Joris Graaf rolde drie jaar geleden de kunstwereld in na een klassieke switch. “Ik was mijn leven als geoloog zat”, vertelt hij. “Op een kantoor zag ik me niet oud worden, ik wilde rigoureus iets anders.” Al jaren voelde Graaf een aantrekkingskracht tot abstracte beelden, met name in de muziek-scene. “De albumcovers van Depeche Mode en de fotografie van Anton Corbijn trokken me enorm aan.” In 2016 kocht Graaf zijn eerste camera en ging de straat op om te fotograferen. Binnen de kortste keren explodeerde zijn Instagram en galeries toonden direct interesse voor zijn abstracte beelden. Het stimuleerde Graaf om door te gaan op de ingeslagen weg. Hij is een kunstenaar met een zeer hoge productiesnelheid, op zijn website staan inmiddels tientallen werken. “Ik werk heel snel, een werk maken kost me nooit meer dan een paar dagen.”
Geheim
Veel mensen vragen Graaf wat er op zijn beelden te zien is en hoe hij ze maakt. “Dat is natuurlijk geheim”, lacht hij. “Het is mijn recept. Als ik het ga uitleggen gaat de magie verloren.” Ook niet een klein tipje van de sluier? “Wat ik kan vertellen is dat ik een liefhebber ben van details, structuren en texturen. Ik fotografeer ze zowel op straat als in huis. Soms maak ik zelf structuren met acrylverf, waar ik dan uren omheen draai met mijn camera op zoek naar de mooiste hoek. Buitenshuis heb ik een sterke voorkeur voor vervallen industriële locaties. Mijn bronbeelden maak ik altijd fotografisch, en altijd bestaan de werken uit twee beelden.
Rothko
Het beeld hiernaast, ‘The Bright Box’, staat voor Graaf symbool voor alles wat hij belangrijk vindt. We zien een mysterieus beeld met rode en blauwe vlakken. Het geheel doet denken aan de sfeer in het werk van de Amerikaanse kunstenaar Mark Rothko. Duidelijk te zien zijn de digitaal toegevoegde dunne strepen. Of de krassen in het midden van het beeld in de foto zaten of later toegevoegd zijn blijft onduidelijk. De blauwe randen van het beeld lijken een kruising tussen een lensflare en een analoge pseudosolarisatie. Het is waar: als kijker raak je snel de weg kwijt in het beeld.
“Het werk laat op verschillende manieren twee kanten zien,” legt Graaf uit. “Donker en licht, orde en chaos, recht en krom. Het zijn die contrasten die me aantrekken in het leven en die ik probeer te vertalen in beelden.” Het doel van Graaf is altijd een emotie op te roepen bij de kijker. “Ik heb geen diepere boodschap, iedereen kan zijn eigen interpretatie geven aan de beelden. Die associaties zijn heel persoonlijk, en dat is de kracht van mijn werk.”
Dubbelopname
Graaf fotografeert met een digitale camera, maar ‘mengt’ de gemaakte beelden niet in Photoshop tot een geheel. “Ik werk altijd met een dubbelopname in de camera. Ik zie iets wat me aanspreekt, en maak daar een foto van. Vervolgens maak ik binnen een paar minuten een tweede foto die daar bij past. Ik kan daar niet te lang mee wachten, want dan gaat de camera uit. Vervolgens bewerk ik het beeld in de computer.” Graaf heeft zichzelf opgelegd alleen in Lightroom te werken. “Op die manier kan ik wel aanpassingen doen, maar bijvoorbeeld niet in lagen werken. In Photoshop zou het voor mij te makkelijk worden. Het beeld moet in de camera gemaakt worden.”
Intuïtie
Al geruime tijd is Graaf trouwe klant bij vaklab Gallery Color. “Ik heb geen opleiding in de fotografie, ik doe alles vanuit intuïtie. Wat me direct opviel bij Gallery Color is dat ze heel goed met me meedenken. Ik maakte in het begin natuurlijk veel fouten, en ze ondersteunden me dan door subtiel te stellen dat iets misschien beter anders kon”, zegt hij. “Bovendien is de kwaliteit van de prints en het inlijstwerk bijzonder goed bij ze.”
door Redactie
Joris Graaf rolde drie jaar geleden de kunstwereld in na een klassieke switch. “Ik was mijn leven als geoloog zat”, vertelt hij. “Op een kantoor zag ik me niet oud worden, ik wilde rigoureus iets anders.” Al jaren voelde Graaf een aantrekkingskracht tot abstracte beelden, met name in de muziek-scene. “De albumcovers van Depeche Mode en de fotografie van Anton Corbijn trokken me enorm aan.” In 2016 kocht Graaf zijn eerste camera en ging de straat op om te fotograferen. Binnen de kortste keren explodeerde zijn Instagram en galeries toonden direct interesse voor zijn abstracte beelden. Het stimuleerde Graaf om door te gaan op de ingeslagen weg. Hij is een kunstenaar met een zeer hoge productiesnelheid, op zijn website staan inmiddels tientallen werken. “Ik werk heel snel, een werk maken kost me nooit meer dan een paar dagen.”
Geheim
Veel mensen vragen Graaf wat er op zijn beelden te zien is en hoe hij ze maakt. “Dat is natuurlijk geheim”, lacht hij. “Het is mijn recept. Als ik het ga uitleggen gaat de magie verloren.” Ook niet een klein tipje van de sluier? “Wat ik kan vertellen is dat ik een liefhebber ben van details, structuren en texturen. Ik fotografeer ze zowel op straat als in huis. Soms maak ik zelf structuren met acrylverf, waar ik dan uren omheen draai met mijn camera op zoek naar de mooiste hoek. Buitenshuis heb ik een sterke voorkeur voor vervallen industriële locaties. Mijn bronbeelden maak ik altijd fotografisch, en altijd bestaan de werken uit twee beelden.
Rothko
Het beeld hiernaast, ‘The Bright Box’, staat voor Graaf symbool voor alles wat hij belangrijk vindt. We zien een mysterieus beeld met rode en blauwe vlakken. Het geheel doet denken aan de sfeer in het werk van de Amerikaanse kunstenaar Mark Rothko. Duidelijk te zien zijn de digitaal toegevoegde dunne strepen. Of de krassen in het midden van het beeld in de foto zaten of later toegevoegd zijn blijft onduidelijk. De blauwe randen van het beeld lijken een kruising tussen een lensflare en een analoge pseudosolarisatie. Het is waar: als kijker raak je snel de weg kwijt in het beeld.
“Het werk laat op verschillende manieren twee kanten zien,” legt Graaf uit. “Donker en licht, orde en chaos, recht en krom. Het zijn die contrasten die me aantrekken in het leven en die ik probeer te vertalen in beelden.” Het doel van Graaf is altijd een emotie op te roepen bij de kijker. “Ik heb geen diepere boodschap, iedereen kan zijn eigen interpretatie geven aan de beelden. Die associaties zijn heel persoonlijk, en dat is de kracht van mijn werk.”
Dubbelopname
Graaf fotografeert met een digitale camera, maar ‘mengt’ de gemaakte beelden niet in Photoshop tot een geheel. “Ik werk altijd met een dubbelopname in de camera. Ik zie iets wat me aanspreekt, en maak daar een foto van. Vervolgens maak ik binnen een paar minuten een tweede foto die daar bij past. Ik kan daar niet te lang mee wachten, want dan gaat de camera uit. Vervolgens bewerk ik het beeld in de computer.” Graaf heeft zichzelf opgelegd alleen in Lightroom te werken. “Op die manier kan ik wel aanpassingen doen, maar bijvoorbeeld niet in lagen werken. In Photoshop zou het voor mij te makkelijk worden. Het beeld moet in de camera gemaakt worden.”
Intuïtie
Al geruime tijd is Graaf trouwe klant bij vaklab Gallery Color. “Ik heb geen opleiding in de fotografie, ik doe alles vanuit intuïtie. Wat me direct opviel bij Gallery Color is dat ze heel goed met me meedenken. Ik maakte in het begin natuurlijk veel fouten, en ze ondersteunden me dan door subtiel te stellen dat iets misschien beter anders kon”, zegt hij. “Bovendien is de kwaliteit van de prints en het inlijstwerk bijzonder goed bij ze.”
Abstracte contrasten
De digitale fotokunstwerken van Joris Graaf zijn zo abstract, dat je de objecten die hij fotografeert niet kunt herkennen. En dat hoeft ook niet van hem. Graaf ziet zijn werken als een plek waar je naartoe gaat na van een goeie fles wijn en intense muziek te hebben genoten. “Het zou mooi zijn als de kijker even de weg kwijt raakt.”
Lees verder
De digitale fotokunstwerken van Joris Graaf zijn zo abstract, dat je de objecten die hij fotografeert niet kunt herkennen. En dat hoeft ook niet van hem. Graaf ziet zijn werken als een plek waar je naartoe gaat na van een goeie fles wijn en intense muziek te hebben genoten. “Het zou mooi zijn als de kijker even de weg kwijt raakt.”
Lees verder
Project daklozen van Ellen Houtman
Ellen Houtman deed een project over daklozen onder de titel Mensen zoals jij en ik. Al jaren neemt het aantal daklozen toe; volgens het CBS is het aantal dakloze volwassenen de laatste tien jaar verdubbeld. Het aantal dakloze jongeren is zelfs verdriedubbeld. Bij het woord dakloze gaan de gedachten al snel naar een oudere verwaarloosde man, met een fles drank in de hand op een bankje in het park en een winkelwagen in de buurt. De realiteit is echter anders.
Lees verder
Ellen Houtman deed een project over daklozen onder de titel Mensen zoals jij en ik. Al jaren neemt het aantal daklozen toe; volgens het CBS is het aantal dakloze volwassenen de laatste tien jaar verdubbeld. Het aantal dakloze jongeren is zelfs verdriedubbeld. Bij het woord dakloze gaan de gedachten al snel naar een oudere verwaarloosde man, met een fles drank in de hand op een bankje in het park en een winkelwagen in de buurt. De realiteit is echter anders.
Lees verder
Trouwfotografen springen in de bres voor corona-gedupeerde bruidsparen
Veel bruidsparen verzetten nu noodgedwongen hun bruiloft. Op anderhalve meter en met maximaal 30 gasten vier je immers geen feestje. Maar dat heeft een gevolg: zij kunnen vaak geen beschikbare trouwfotograaf meer vinden. Platform The Wedding Photographers schiet hen te hulp door een vervangende fotograaf te regelen.
Lees verder
Veel bruidsparen verzetten nu noodgedwongen hun bruiloft. Op anderhalve meter en met maximaal 30 gasten vier je immers geen feestje. Maar dat heeft een gevolg: zij kunnen vaak geen beschikbare trouwfotograaf meer vinden. Platform The Wedding Photographers schiet hen te hulp door een vervangende fotograaf te regelen.
Lees verder
Collectie Indrukwekkende Roofvogels
In deze collectie vind je de mooiste foto's van deze vliegende jagers! 🦅
zoom.nl
Nog aantal boeken "Dichter bij Deventer" beschikbaar
"Wanneer woorden en beelden elkaar inspireren ontstaat er iets moois”. Dichters van het Dichterscafé Deventer en fotografen van de Deventer Foto Kring hebben elkaar gevonden in een uniek project ter gelegenheid van 60 jaar Deventer Foto Kring. Voor foto- en gedichtenliefhebbers is het prachtige boek Dichter bij Deventer nu te koop voor € 7,50 (in plaats van € 19,95). Je kunt bestellen door betaling op de bankrekening van de DFK (met duidelijke vermelding van naam en aantal boeken) of stuur een mail naar de DFK |